Felsökning av Skrivare

En snabb guide för att lätt kunna felsöka skrivare

Kom ihåg att alltid dubbelkolla att skrivaren är på och att papper finns

OM SKRIVAREN ÄR KOPPLAD VIA USB

  • Kolla iPaden, laddar den kopplad via USB till skrivaren?
  • Är USB kabeln kopplad till iPad uttaget på baksidan av skrivaren?
  • Under “Printers” i inställningar, kommer det upp en skrivare som startar med USB?

Om ni upplever något utav ovan problem kan det vara problem med USB kabel eller glapp i uttag. Pröva gärna med annan usb kabel om tillgängligt.

OM SKRIVAREN ÄR KOPPLAD VIA LAN

  • Gröna och blåa lamporna ska lysa konstant,
    blinkar dem på något sätt är det fel på uppkopplingen.
  • Testa först att wifi fungerar på andra enheter,
    starta sedan om printer för att se om den kan ansluta på nytt.
  • Ta bort och lägg till printer i inställningar

Kommer inte skrivaren upp som LAN när ni söker efter skrivare eller lampor blinkar på printern så är det något fel med nätverket. Testa gärna starta om eran router och skrivare och dubbelkolla att nätverkskabel sitter i korrekt.

KOMMER INGA BONGAR

  • Lyser knapparna på framsidan utav skrivaren?
  • Dubbelkolla att bong printer är tillagd under korrekt station i inställningar
  • Bong stationen får inte vara primary printer utan ska alltid vara secondary

För mer information gällandes hur ni kopplar upp eran skrivare gå till denna guide.

Undrar ni vad olika LED indikationer är så följ denna guide.